skip to Main Content
Για τον ελεύθερο, ανοικτό, κριτικό διάλογο.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός γνήσιου ορθολογιστή;

Ένας γνήσιος ορθολογιστής:

  • έχει ως αφετηρία την περιέργεια
  • δεν πέφτει στη ‘λακούβα’ να πιστέψει πως ο άνθρωπος είναι ένα αποκλειστικά λογικό ον
  • γι αυτό και δεν απορρίπτει άλλες προσεγγίσεις
  • γνωρίζει καλά ότι ένας αληθινά κριτικός διάλογος είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο και σπάνιο, άλλο τόσο όμως γόνιμο και παραγωγικό
  • είναι πρόθυμος-ανοικτός στο να μαθαίνει από τον καθένα
  • πιστεύει πως μπορούμε κι αξίζει να μαθαίνουμε ο ένας απ τον άλλο
  • τον ενδιαφέρει να μαθαίνει κι όχι να έχει δίκιο
  • δεν αποκλείει το να σφάλλει, να έχει αυτός άδικο κι ο άλλος δίκιο
  • τον αφορά περισσότερο η προσέγγιση της αλήθειας, παρά το ποιος έχει δίκιο
  • δεν τον ενδιαφέρει να πείσει ή να προσηλυτίσει κανέναν
  • σκοπός του δεν είναι να προκαλέσει τον θαυμασμό, να σαγηνεύσει
  • δεν πιστεύει πως μόνον αυτός είναι κάτοχος της απόλυτης σοφίας
  • επιζητά τον αντίλογο των άλλων
  • πιστεύει ακλόνητα στην πολιτική ελευθερία, που εξασφαλίζει την ελευθερία της σκέψης και την ελεύθερη ανταλλαγή ιδεών, απόψεων
  • σέβεται τον άλλο σαν διαφορετική προσωπικότητα και την άποψή του, ακόμη κι όταν πιστεύει πως είναι εσφαλμένη
  • ταυτόχρονα υπερασπίζεται τη διατήρηση της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας και της ανεξαρτησίας της σκέψης του
  • χαρακτηρίζεται από ανεκτικότητα στη διαφορά, σέβεται τον πλουραλισμό
  • υιοθετεί μια κριτική στάση, τη μόνη που μπορεί να τον οδηγήσει να συνειδητοποιήσει τα λάθη και τα ηθικά του ατοπήματα
  • ο κριτικός διάλογος μας εξασφαλίζει τη δυνατότητα να δούμε το καθετί από περισσότερες πλευρές και να αποκτήσουμε μια πληρέστερη εικόνα
  • προϋποθέτει τον ανοικτό δημόσιο διάλογο, μια κατάκτηση της ανθρωπότητας στην Ιωνία του 6ου πΧ αι.
  • το πρώτο, κοσμοϊστορικό βήμα έγινε από τον Θαλή
  • ήταν ο 1ος σοφός που όχι μόνον ανέχτηκε, αλλά και ενθάρρυνε την διατύπωση ερωτήσεων και αντιρρήσεων από τους μαθητές του
  • χάθηκε μετά από 200-300 χρόνια, για να ξαναεμφανιστεί και πάλι με τον Διαφωτισμό
  • η κριτική όμως, αρχικά τουλάχιστον, χρειάζεται τον Άλλο
  • τη λογική μας την οφείλουμε στους άλλους
  • η αυτοκριτική είναι ένα ακόμη εργαλείο, που ακολουθεί
  • επιλέγει να είναι κριτής της εποχής του, της εκάστοτε μόδας κι όχι εκφραστής του πνεύματός της
  • πιστεύει πως μπορεί κι έχει καθήκον να βοηθήσει τους άλλους να απελευθερωθούν πνευματικά από λάθη, δεισιδαιμονίες, στερεότυ-πα και προκαταλήψεις
  • επιλέγει να μιλήσει όσο πιο απλά μπορεί

Στον Πολυχώρο 17 φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε έναν φιλόξενο χώρο συνάντησης, ελεύθερης έκφρασης, ανοικτού δημόσιου διαλόγου, συν-ζήτησης.

δίνουμε βήμα σε όποιον φαντάζεται πως έχει κάτι να πει

 

Συγγραφέας : Κώστας Γιαννακός

Back To Top